Sneller keurproces bij BONAR TF
BONAR TF heeft twee vestigingen (Lokeren en Zele) waarbij de ene de toeleverancier is voor de andere. Dit is geen evidente situatie. Hoe konden ze het keurproces sneller en efficiënter laten verlopen?
Informatie voor een beter keurproces
Wat was frappant in deze case?
Medewerkers van twee vestigingen die een klant-leverancierverhouding hebben, ontmoetten elkaar voor de eerste keer. Deze vestigingen hanteren zelfs verschillende vaktalen. De samenwerking in de BLITS-groep heeft geleid tot inzicht in, wederzijdse erkenning en respect . En tot een snelle verbetering van het rendement
Waaruit bestond de case in het bedrijf?
Het rendement van het keurproces voor serredoek verbeteren. Dat is een isolerend kunststofdoek dat eerst geweven wordt, en nadien gekeurd en op maat verknipt.
Waarom deed het bedrijf mee?
Omdat de BLITS-aanpak erg geschikt leek om een hangend probleem van kennis-en informatieoverdracht aan te pakken: Welke factoren beïnvloeden de keursnelheid en de productkwaliteit, en hoe kunnen we hierover van mekaar leren?
Hoe hebben ze het aangepakt?
Het samenbrengen van medewerkers uit twee vestigingen met elk hun eigen jargon was niet evident. Bovendien was de BLITS-groep erg divers samengesteld: medewerkers, leidinggevenden, personeelsmedewerkers. Toch lag in die ontmoetingen de sleutel van het succes. Na een moeizame opstart groeide het respect. Voor erg technische aspecten werd er gewerkt in deelgroepen in de verschillende vestigingen.