Resultaten oogsten
Om resultaten van het BLITS-traject zichtbaar te maken, moet je ze “oogsten”: het verzamelen, afwerken en ter beschikking stellen van de opbrengsten bij het einde van de werking.
Bij een BLITS-project zijn er twee oogsten:
- de oplossing van het gestelde probleem of de uitdaging;
- de nieuwe kennis die de deelnemers verworven hebben, en die ook overdraagbaar is op anderen (niet-groepsleden).
De resultaten van een BLITS-groep zijn 2-ledig, en kunnen vele vormen aannemen:
- De oplossing van het gestelde probleem kan een procedure zijn, een softwarematige of een hardware innovatie …
- De leerresultaten kunnen vastgelegd worden in een lespakket (eventueel met presentatie), een instructiefiche, een e-learningpakket, een video …
Om deze resultaten te verzamelen kunnen we volgende technieken gebruiken:
- visualiseren van de resultaten (tekenen, fotograferen…);
- succeservaringen verzamelen via brainstorming;
- leerpunten inventariseren en ordenen (welke nieuwe inzichten heeft elke deelnemer voor zichzelf verworven.
Vervolgens moeten de verzamelde resultaten nog in een goede en geordende vorm gebracht worden. Dit gebeurt best door een beperkt werkgroepje.
Door het gebruik van deze methodiek, verplicht de groep zichzelf om door te werken tot de resultaten af zijn.
De resultaten worden ook beter zichtbaar en toegankelijk voor niet-groepsleden.
De kans op toepassing/gebruik van de resultaten stijgt.
- Verhoogt het goede gevoel bij het einde van de werking.
- Geeft de kans aan sommige groepsleden om hun talenten voor afwerking (schrijven, lay-out..) in te zetten.
- Gebruik ook de verslagen van de bijeenkomsten bij het oogsten.
- Waak erover dat alle deelnemers aan bod komen.
- Vergeet geen elementen die misschien evident zijn voor de deelnemers, ze zijn misschien niet evident voor buitenstaanders!
Zeer divers, afhankelijk van de gekozen vorm. Computer
Vergaderlokaal
Zeer divers, afhankelijk van de gekozen vormen
Bronnen:
- Faciliteren van kenniskringen. Jannet Kant en Cees Sprenger. Uitg.Nelissen, Soest, 2004. ISBN 90 244 1670 1 pp.103-105