Dubbele opdracht
Dubbele opdracht
Hoe zorgt de facilitator voor een goede, duidelijke en afgebakende opdracht?
De facilitator:
- overlegt stevig met de opdrachtgever over de relevantie en haalbaarheid van dubbele doelstelling. Zorgt dat het probleem voldoende afgebakend en haalbaar is
- vertrekt vanuit het leerstandpunt. Wat zijn de leerdoelstellingen?
- formuleert het probleem of uitdaging als thema om de leerdoelstellingen te bereiken
- controleert of de bedrijfsleiding achter het project en de aanpak staat
- bewaakt dat de groep op het management kan rekenen bij de afsluiting
- benoemt belangrijke evaluatiegegevens
- maakt duidelijke afspraken over aan wie hij/zij rapporteert tussentijds en achteraf
- bewaakt de aandachtspunten vanuit bedrijfskant voor de (te maken) afspraken binnen de groep
- ontdekt en stimuleert talenten in de BLITS-groep, mogelijk zelfs facilitatoren voor toekomstige BLITS-groepen in de organisatie
- maakt goede afspraken over de verslaggeving van de groepswerkzaamheden, en het benoemen van de voortgang en de leerresultaten daarin.
Bekijk ook tool 2: leervragen expliciteren