Verschillende manieren van leren

 
Toepassingsgebied: 

Deze fiche dient om te bepalen in welke vorm de bereikte leerresultaten best overgedragen worden aan collega’s die niet in de BLITS-groep zaten.
Het uitwerken van een leermodule in één of meer vormen is een van de laatste taken van de BLITS-groep.
 

Korte beschrijving van de werkwijze: 

Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur-leerstijl. De ene leert in interactie met anderen in een groep, een andere heeft meer baat bij persoonlijke coaching, een derde leert liefst via zelfstudie. De ene vertrekt van de theorie, een andere vanuit de praktijk. Daarom geven we enkele alternatieve leermogelijkheden die men naast elkaar kan aanbieden (als keuze):

  • opleiding in groep met een gedreven lesgever;
  • zelfstudiepakket op papier of op intranet;
  • een instructievideo;
  • peter/meterschap: individuele coaching;
  • een praktijkopdracht in groep uitvoeren onder begeleiding;
  • een discussiegroep via intranet (blog), facebookpagina, …;
  • intervisiebijeenkomsten waarin de deelnemers hun ervaringen delen.
     
Effecten: 

Door diverse leervormen aan te bieden bereikt men meer effectiviteit in het leerproces van elk individu en tijdswinst bij het leren.
Bovendien geeft dit meer kans op toepassing van het geleerde.
 

Sterke punten van dit instrument: 
  • Elke leervorm heeft zijn sterke punten en beperkingen. Deze hangen vooral af van de gebruiker, de lerende.
Eventuele aandachtspunten: 
  • Maak een doordachte keuze, alles doen is onmogelijk.
  • Bij het ontwikkelen van leervormen komen misschien ongekende talenten van BLITS-groepsleden tot uiting.
     

 

Nodige materialen: 

Divers, afhankelijk van de gemaakte keuzes

Duur: 

Divers, meestal kruipt er meer tijd in didactische voorbereiding dan men verwacht

Meer informatie: